De 11 dingen die Curaçao heerlijk Curaçaos maken. - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Loes Hensgens - WaarBenJij.nu De 11 dingen die Curaçao heerlijk Curaçaos maken. - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Loes Hensgens - WaarBenJij.nu

De 11 dingen die Curaçao heerlijk Curaçaos maken.

Blijf op de hoogte en volg Loes

11 April 2016 | Curaçao, Curaçao

Het ging zo goed met mijn voornemen om een blog bij te houden toen ik nog in Nederland was en 1 voet op Curaçaose bodem en je komt in de “mañana, mañana” modus. Ja, zelfs ik als half autistische control freak begin behoorlijk te wennen aan deze mentaliteit. Ik zal je zeggen; het is heerlijk. Geen stress, alles komt en gaat zoals het gaat. Plannen van de dag ervoor kunnen de dag erna toch heel anders zijn en dat is allemaal prima. Als je je hier overigens niet aan aanpast word je gillend gek dus je hebt eigenlijk geen keuze.
Dus bij voorbaat mijn excuses lieve Nederlanders, het kan nog wel eens een tijdje duren voor mijn volgende blog online komt.

Om dit blog enigszins aantrekkelijk te maken en geen ellenlang verhaal met de opsommingen van wat ik de afgelopen 1,5 maand gedaan heb (want dat is nogal wat) heb ik besloten de 11 dingen voor jullie op een rijtje te zetten die, voor mij, Curaçao zo heerlijk Curaçaos maken.

1. Geen warm water - Lees: elke ochtend een koude douche. In het begin was het heerlijk want tja, ik was nog niet gewend aan de hitte maar zo langzamerhand begin ik te verlangen naar een warme douche.
2. Happy hours – Elke dag happy hours. Slecht voor mijn lever.. Ik probeer ze dus ook niet allemaal elke dag af te gaan.
3. Weekend = vakantie – Elk weekend heerlijk genieten op het strand, het voelt nog steeds elk weekend alsof ik op vakantie ben.
4. Leguanen – ze lopen vrolijk onder je strandstoel door (als ik net in de vakantie modus zit).. Niet bepaald rustgevend maar ook deze beesten beginnen te wennen.
5. Chollers – Dit zijn de zwervers hier op Curaçao en het zijn er vrij veel. Sneu om te zien hoe er een zo’n beetje elke dag bij ons in de vuilnisbak op zoek is naar eten of andere bruikbare spullen (die hij ook nog wel eens aan de kant van de weg wil doorverkopen).
6. Snorkelen – Tijdens mijn vakantie-weekenden gaan we soms snorkelen in de o-zo-mooie zee hier. Ook zonder snorkel zie je de visjes zwemmen maar met snorkel is het nog mooier.
7. Voetjes in het zand, onder de palmbomen met een Amstel Bright in je hand – op sommige dagen zijn er feestjes op het strand en dit zijn de momenten dat ik het meest besef hoe tof het hier is.
8. Pagatino – de stroom hier werkt een beetje het zelfde als een old-school prepaid kaart voor je telefoon en dat heet hier dus pagatino. Je haalt voor een bedrag stroom, voert de code in op een apparaatje en tadaa; je hebt stroom. Als dit op is valt je stroom ook gewoon uit en moet je weer even nieuwe prepaidstroom kopen bij de kiosk of het tankstation.
9. Je kan het koud hebben met 27 graden – Ik had het in het begin niet gedacht maar na 1,5 maand ben ik toch wel redelijk gewend aan de gemiddelde temperatuur van 30 graden en heb ik het ’s avonds soms echt gewoon fris/koud ook al is het alsnog 27 graden. De warme trui is al een paar keer uit mijn kast getrokken.
10. Een auto is een must – In Nederland heb ik tot nu toe prima kunnen overleven zonder auto, in Curaçao werd ik na 3 weken knettergek. Zonder auto kom je nergens. Zelfs boodschappen doen is geen optie en voor de mooie stranden en uitgaansgelegenheden heb je ook echt een auto nodig. Gelukkig ben ik nu samen met Charly de gelukkige eigenaar van een Kia Picanto.
11. Vriendelijkheid – Fietste ik in Nederland in de ochtend met een chagrijnig hoofd naar werk of school zonder iemand aan te kijken; hier gaat dat niet. Zo gauw je je kamer uit loopt word je door 90% van de mensen begroet met “bon dia” – goedemorgen – en het is echt hét medicijn tegen een ochtendhumeur. Dit blijft ook gewoon de hele dag door gaan. ’s Middags word je begroet met “bon tardi” en in de avond met “bon nochi”. Happyness is in the air. Ik moet zeggen dat op andere momenten de vriendelijkheid ook weer erg ver te zoeken is, typisch voorbeeld is de douane op het vliegveld waar je nauwelijks word aangekeken. Maar over het algemeen vind ik de Antillianen super vriendelijk.

Nou, dit lijstje vat het leven hier op Curaçao redelijk samen. Ik wilde eigenlijk 10 dingen, om een mooi rond getal te hebben maar ik vond dat ook de nummer 11 echt een dingetje is dat Curaçao typeert, dus we hebben een hartstikke mooi oneven getal.
Naast deze dingen loop ik natuurlijk ook gewoon van maandag tot en met vrijdag stage. Dat gaat gelukkig ook allemaal goed en het is ook nog eens leuk!

Blog nummer 3 is een feit. Misschien komt er ook nog wel een nummer 4, of niet, we zien het allemaal wel; mañana, mañana...

Ayo!



  • 11 April 2016 - 19:45

    Lon Ehlen:

    He Loessie,
    Zo te horen heb je het echt naar je zin.
    Maar de hitte en de leguanen zouden niets
    voor mij zijn!!
    Meis geniet er lekker van.

    Dikke knuffel uit Holtum,
    van Jan en Lon.

Tags:

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Loes

Actief sinds 19 Jan. 2016
Verslag gelezen: 877
Totaal aantal bezoekers 2191

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 01 September 2016

Wonen en stage lopen op Curacao

Landen bezocht: